Verhalen uit de praktijk

“Ik werk binnen een kantooromgeving voor verschillende organisaties. Dat maakt mijn baan heel afwisselend”

“Je weet van tevoren nooit wat de dag brengt. Maar één ding is zeker: de werkdag is altijd goed gevuld.” Marcel Holterman, coördinator Facilitair Bedrijf van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI), wordt enthousiast als hij over zijn werk praat. “Ik werk binnen een kantooromgeving waarin verschillende organisaties gehuisvest zijn. En daar kan van alles gebeuren. Geen dag is hetzelfde.”

Marcel
©DJI

Werken voor verschillende organisaties

La Grand Vitesse. Zo heet het kantoorgebouw in Zwolle waar Marcel werkt. “Veel mensen denken bij de Dienst Justitiële Inrichtingen aan penitentiaire inrichtingen. Logisch, de focus ligt op het gevangeniswezen. Maar er komen ook steeds meer kantoren en dus kantoorfuncties bij. In het rijksverzamelgebouw La Grande Vitesse, één van de zes DJI-kantoren, huizen de Immigratie- en Naturalisatiedienst – dat is de hoofdgebruiker –, de Dienst Terugkeer en Vertrek, DUO en de Onderwijsinspectie. Het zijn dus verschillende organisaties waar wij als DJI het facilitair beheer voor doen. Juist die diversiteit maakt mijn werk afwisselend en uitdagend.”

Overleg met managers en leveranciers

“Als coördinator heb ik iedere dag overleg met de facilitymanager en ben ik verantwoordelijk voor de dagelijkse operationele aansturing van een team collega’s bestaande uit facilitaire en technische medewerkers. Vanuit het facilitair portaal en de dagstart worden werkzaamheden ingepland waarmee het team aan het werk gaat. Dagelijks overleg ik met management en medewerkers van de verschillende organisaties en met de leveranciers als de Rijks Beveiligings Organisatie, de Rijksschoonmaakorganisatie en cateraar. Verder zit ik elke maand om de tafel met de verschillende regievoerders van iedere organisatie in het gebouw. Dan bespreken we bijvoorbeeld welke grote klussen eraan komen, de wensen van de klant of de eventuele problemen die er spelen.”

Waardering

“Ook al is het, bijvoorbeeld vanwege COVID-19, heel rustig op kantoor, ons werk gaat gewoon door. Het gebouw moet blijven draaien. Trouwens, hoe we tot nu door die coronaperiode zijn begeleid door het management van DJI, dat verdient echt waardering. Mijn collega’s en ik zijn er echt druk mee geweest om alles in het gebouw volgens de maatregelen in te richten. Maar we hebben geen seconde het gevoel gehad dat we er alleen voor stonden. We kregen de beschikking over alle hulp en materialen die we nodig hadden. Dat kenmerkt DJI: het is een heel fijne, transparante en communicatief sterke werkgever.”

Volop ontwikkelkansen

“Ik waardeer het vertrouwen dat ik krijg. Je wordt erg vrijgelaten om je werk naar eigen inzicht in te richten. Daarbij krijg je binnen het Rijk volop ontwikkelkansen. Ik ben in 2000 bij de Belastingdienst begonnen als facilitair medewerker. Via P-Direkt van Binnenlandse Zaken en na het behalen van het hbo-diploma facilitymanagement groeide ik door naar de functie van coördinator. Na de begeleiding en de verhuizing van P-Direkt naar een ander pand in Zwolle kreeg ik de mogelijkheid om in 2018 via een detachering bij DJI aan de slag te gaan als coördinator facilitaire dienstverlening. Ik hoop binnenkort te starten met de opleiding PRINCE2. Dit biedt me een handvat om in de toekomst deel te nemen aan grote projecten. Het is mijn ambitie om door te groeien naar de functie van facilitair manager. Uitdaging genoeg dus.”

Vacature!

Is een baan bij het Facilitair Bedrijf ook iets voor jou? De bijna driehonderd medewerkers werken verspreid over het land op de verschillende DJI-locaties. Bekijk de vacatures en wie weet word jij de nieuwe collega van Marcel.

Meer weten over het Facilitair Bedrijf? Hier lees je er meer over.

Sandy van Kints
Beeld: ©DJI / DJI

Heb je verder nog vragen?

Senior recruiter Sandy van Kints staat je graag te woord.

Sandy van Kints (recruiter)
M: 06 27 40 88 88
E: s.v.kints@dji.minjus.nl

Wij kijken er naar uit om van je te horen!