Als stagiair haal ik mijn voldoening uit het contact met de jongeren

Verhalen uit de praktijk

Jasper is 24 jaar, komt uit Nijmegen en studeert social work aan de HAN in Nijmegen. Hij zit momenteel in zijn derde jaar waar hij stage moet lopen bij een zelfgekozen organisatie. Ondanks dat hij al een half jaar stage liep bij een reïntegratiebureau, switchte hij alsnog naar de RJJI. Hij vertelt waarom hij die sprong in het diepe heeft gewaagd.

Stagiair Jasper
Beeld: ©DJI

De switch
Voordat ik bij de RJJI terecht kwam, liep ik stage bij een reïntegratiebureau. Daar kwamen regelmatig jongeren langs die in detentie zaten. Dit wekte direct mijn interesse in die doelgroep. De stage duurde eigenlijk een volledig jaar, maar na een half jaar heb ik toch de keuze gemaakt om het tweede gedeelte van mijn stage af te maken bij De Hunnerberg. Ik besloot een gok te wagen en te solliciteren en voor ik het wist kon ik hier in september starten als stagiair.

Interessante plek
Bij het reïntegratiebureau zag ik jongeren die aan het eind van hun staf zaten. Ik was heel erg benieuwd naar waar ze al die tijd hebben gezeten. Een plek met een stuk minder vrijheden. Nu zit ik zelf middenin die interessante plek. Momenteel loop ik stage op een regulier langverblijfgroep. Hier verblijven jongeren die jeugddetentie of een PIJ-maatregel (jeugd-tbs) opgelegd hebben gekregen. Als stagiair draai ik mee met de groepsleiders die alles de hele dag in goede banen leiden. Dat begint in de ochtend bij het uitsluiten van de jongeren, het samen ontbijten en het begeleiden naar onderwijs. In de middag lunchen we vervolgens gezamenlijk, brengen we ze weer naar onderwijs en draai ik mee met de recreatiemomenten en ook weer het avondeten. Ik draai ochtenddiensten, dagdiensten, dagdiensten maar ook weekenddiensten. Op die manier maak je alles mee en dat vind ik juist heel interessant.

Jasper stagiair
Beeld: ©DJI

Ontwikkeling
Daarnaast ben ik ook druk met mijn schoolopdracht. Aan de hand van kwalificaties die ik moet ontwikkelen gedurende mijn opleiding, ben ik continu bezig met leerdoelen en reflecteren op die leerdoelen. Denk bijvoorbeeld aan contact maken met de doelgroep, signaleren, openstellen, kritische en ethische afwegingen maken en creatief denken. Dat breng ik gedurende mijn stageperiode hier allemaal in de praktijk. Daarnaast ben ik veel bezig met observeren. Die observaties deel ik dan ook met het team in overdrachten of teambesprekingen. Zo merkte ik bijvoorbeeld een keer op dat een jongere wat minder goed in de groep lag en dat we daar wellicht iets mee moeten. Mijn collega’s doen daar vervolgens dan ook wat mee en koppelen dat daarna ook altijd aan me terug. Dat is dan voor mij weer een bevestiging dat ik goed bezig ben.

Afstand -  nabijheid
Het contact met de jongeren vind ik het leukste. Vaak is dat tijdens recreatiemomenten op de groep, bijvoorbeeld als we een spelletje spelen, sporten of aan het luchten zijn. Op een informele manier ben ik dan soms toch waardevolle en diepe gesprekken aan het voeren. Het is lang niet altijd even dankbaar werk, maar ik haal mijn voldoening echt uit het contact met de jongeren op de groep en natuurlijk mijn collega’s. Dat contact loopt denk ik zo goed omdat ik met mijn leeftijd eigenlijk ook dicht bij de doelgroep zit. Ik begrijp de taal die ze spreken en daardoor kan ik met ze levelen. Een valkuil is dan wel dat ze proberen daarin de grens met me op te zoeken. Mijn grootste leerdoel daarin is om de afstand – nabijheid wel goed te bewaken. Hierin word ik ook goed ondersteund door de collega’s.

Teamgevoel
Er zijn wat personele verschuivingen geweest bij ons op de afdeling, maar ondanks die wisselingen word ik altijd goed begeleid door de collega’s. Ze ondersteunen me, maar laten me ook (binnen de gestelde kaders) veel doen. Ik mag veel meekijken en meelopen. Het is jammer dat ik op dit moment nog weinig écht zelfstandig mag doen, omdat ik stagiair ben en geen volwaardig opgeleid medewerker. Het liefst zou ik dat ook doen, maar ik begrijp dat dat nog te vroeg voor me is. Desondanks voel ik me wel écht onderdeel van het team.

Leerzaam
Ik zou andere studenten zeker aanraden om bij de RJJI stage te lopen. Je kunt hier al zo ontzettend veel leren door alleen mee te kijken. Bij mijn vorige stageplek heb ik zelfstandig meer werkzaamheden uitgevoerd en hier is dat minder, maar toch heb ik hier in twee maanden meer geleerd en gezien dan de afgelopen 1,5 jaar hiervoor. Als je echt in contact wil komen met een jonge doelgroep, dan is de RJJI echt een plek waar je stage wilt lopen.